• Erleyne Brookman

Tijd vinden om te sporten

Als ik mensen vertel dat ik tussen de 10 en 20 uur sport per week, krijg ik meestal 1 van deze 2 reacties: 'Hoe heb je daar tijd voor?' of 'Hoeveel mag je wel niet eten als je zoveel beweegt?' De tweede reactie verdient een blog op zichzelf, natuurlijk. Maar de eerste krijg ik het meest. Het beeld van een drukbezette zakenvrouw en moeder, dat rijmt niet met zoveel trainingsuren. Toch lukt het me, eigenlijk elke week. Hoe ik dat doe? Ik leg het je graag uit!


Vroeg opstaan is de sleutel

De vroege vogel vangt de worm, luidt het spreekwoord. En dat is niet voor niks. Mensen die vroeg opstaan, hebben letterlijk meer aan hun dag. De paar uur voor de rest van de wereld wakker wordt, heb je namelijk helemaal zelf in de hand. Geen vergaderingen die uitlopen, mensen die gezellig binnen komen vallen of aan de telefoon willen kletsen, geen kinderen die geholpen hoeven worden of aandacht vragen. Die uren zijn helemaal van jezelf. En je kan zelf kiezen hoe je ze besteedt. Mijn advies: kom in beweging!


Dat had ik trouwens niet helemaal zelf verzonnen. Ooit vond ik dit filmpje per ongeluk om YouTube, ik had het niet beter kunnen zeggen:

Half 5 iets te vroeg voor je? Voor mij ook. Mijn ochtendritueel ziet er tegenwoordig zo uit:

  • 5:30 de wekker gaat, opstaan, koffie zetten en omkleden.

  • 5:45 trainen incl. warming up en cooling down.

  • 7:15 douchen en aankleden.

  • 7:30 start van de dag/ontbijt.

Inmiddels is mijn lichaam er zo aan gewend, dat ik ook in het weekend uiterlijk 6:30 uur wakker word. En dan....ga ik alvast sporten voor de rest wakker is! 7 x 1,5 uur is net aan 10 uur per week sporten. Hoe kom ik dan aan de 20 uur sommige weken? In de weekenden maak ik makkelijk trainingen van 4-8 uur. Sommige dagen train ik 's avond nog een keer 1-2 uur. Een uur is slechts 4% van je dag. Dan valt het ineens best wel mee om 's avond nog een uurtje in beweging te komen toch?


'Maar ik heb altijd zo veel aan mijn avond,' hoor ik je denken. Dan kom je op de beste ideeën! Echt waar? Of is dat een verhaal wat je jezelf vertelt terwijl je met een wijntje Jinek, Nieuwsuur of Netflix zit te kijken? Hier is de televisie en de alcohol al een paar jaar het huis uit. Ik stap om 21:30 uur in bed. Behalve dat ik heel soms het gesprek van de dag wat later oppik, nog nooit iets bijzonders gemist.



Zie jezelf als een sporter

Sporten was niet altijd onderdeel van mijn zelfbeeld. Eerlijk gezegd schommelde dat beeld van tijd tot tijd. Ik heb altijd van bewegen gehouden en van alles gedaan. Paardrijden, zwemmen, waterpolo, hardlopen en uiteindelijk bergbeklimmen. Maar ik hield het meestal een paar jaar vol en dan verloor ik mijn motivatie. Pas achteraf besefte ik me hoe dat kwam.


Door mijn hartklachten ben ik vanaf mijn vroege jeugd gewaarschuwd voor te veel sportambities. Paardrijden mocht. Maar echt fanatiek sporten, dat was veel te zwaar voor mijn hart en mijn lijf. Dus was ik voorzichtig. Met gym op school en sowieso met mezelf inspannen. Het was een self fulfilling prophecy, weet ik nu. Omdat ik weinig bewoog, bouwde ik weinig conditie op. Daarom kostte bewegen me extra moeite. En vond ik het lastig vol te houden.


Pas een paar jaar geleden veranderde een bezoek aan de sportarts dat beeld van mezelf radicaal. Niet mijn hartproblemen, maar mijn gebrek aan basisconditie zorgde ervoor dat alles zo moeizaam ging. Die conditie had ik nooit opgebouwd, juist omdat ik zo weinig bewoog. Met een aangepast trainingsplan en heel veel uren rustige beweging ging ik de afgelopen jaren met sprongen vooruit!



Moraal van het verhaal: als je jezelf niet als sporter ziet, dan ga je het ook niet volhouden. Jezelf wel als sporter gaan zien, is misschien niet zo makkelijk als je denkt. Ik geloof niet dat het gewoon een kwestie van de knop omzetten is. Of van een nieuwe outfit kopen. Soms heb je daarvoor externe bevestiging nodig (zoek een sportmaatje!) en vaak is het een kwestie van heel veel kleine dingen in je routine aanpassen. Maar zodra je jezelf als sporter ziet, kies je automatisch om meer van je (vrije) tijd te investeren in trainen.


Organiseer je leven

Lekker makkelijk gezegd? De mensen die me kennen, weten precies wat ik bedoel. Noem me een neuroot, maar ik ben elke week veel tijd kwijt met het organiseren van mijn tijd en omgeving. Ik stuur strak op het aantal vergaderingen dat ik elke dag heb. Ik blok bewust tijd voor social media. En heb vaste routines voor het beantwoorden van mijn e-mail en andere berichten. Waarvan ik alle push-berichten heb uitgezet trouwens. Wil je me spreken? Ik sta met alle liefde voor je klaar. Maar ik laat mijn leven niet regeren door jouw planning.


Ik doe hetzelfde met mijn omgeving. We wonen compleet afgelegen. Dat is een enorme luxe, want daarmee zorg ik dat ik geen onnodige prikkels krijg. We wonen klein, (bijna) alles heeft een vaste plek. En het meest prominent in beeld staan onze sportspullen. Kleding, schoenen en een beetje apparatuur. Apparatuur die we voor een paar tientjes kochten op Marktplaats trouwens: een mechanische loopband en wat gewichten. Als je bij ons binnenloopt, kan je er letterlijk niet omheen.


Grote uitzondering is natuurlijk onze klimwand, ik weet hoe luxe dat is in tijden van lockdown. En ik besef me heel erg goed dat de meeste mensen die mogelijkheid niet hebben. Maar het gekke is, dat ik die helemaal niet zo vaak gebruik. De meeste trainingen bestaan uit basisconditie en simpele krachtoefeningen. Die zijn voor iedereen bereikbaar met een paar vierkante meter ruimte en een paar fatsoenlijke hardloopschoenen. En wat betreft (hard)lopen: de eerste stap naar buiten is de moeilijkste. Mijn hardloopschoenen staan bewust voor de achterdeur. Als ik ze aantrek, sta ik al zo goed als buiten!



Tips van andere trainingsbeesten

Ik ben niet de enige moeder/zakenvrouw of drukbezette persoon die toch ontzettend veel tijd vind om te sporten. Als ik gelijkgezinden tegenkom, vind ik het heerlijk om te bespreken hoe anderen dat regelen. En dan besef ik me dat iedereen zijn eigen manier heeft om sporten een onderdeel van je leven te maken. Een paar tips die ik zelf niet gebruik, maar voor anderen wel helpen:

  • betrek je kinderen bij het sporten: of het nu samen sporten is, ze meenemen naar de locatie of afspreken met vriendjes van ouders die ook sporten: veel mensen krijgen de trainingsuren zo ingepland.

  • apps om je voortgang bij te houden: hoe gestructureerd ik ben met mijn tijdsindeling, ik heb niks met apps die me herinneren dat ik moet sporten. Of die me vertellen of ik sneller of langzamer was dan vorige week. Maar voor veel mensen werkt externe motivatie om aan de slag te gaan: probeer het eens uit!

  • trainingen inplannen in je (zakelijke) agenda: ik ken meerdere collega's die dankzij de lockdown overdag tijd reserveren om te trainen en dit inplannen in hun agenda. Het werk halen ze op een ander moment dan weer in. Ik ken zelfs iemand die in de lunchpauze ging zwemmen, toen we nog op kantoor werkten. Ik werk zelf liever in gescheiden blokken. Overdag werk ik, 's ochtends en 's avonds doe ik andere dingen. Probeer vooral uit wat voor jou past.

  • huur een personal trainer in of vind een sportmaatje: ik heb mijn eigen sportmaatje bij mij in huis wonen, maar ook zonder hem sta ik 's ochtends met gemak om 5:30 uur naast mijn bed. Veel mensen vinden het fijn om met iemand af te spreken, als stok achter de deur. Wie weet, vind je iemand die het leuk vindt om samen af te spreken.

Om af te sluiten: wees niet te streng voor jezelf!

10 - 20 uur sporten is natuurlijk een beetje idioot. Dat doe je alleen als je het én heel erg leuk vindt én een duidelijke ambitie hebt. Zoveel sporten is ook helemaal niet nodig voor een gezonde leefstijl. Daarvoor volstaat een half uur per dag matig intensief bewegen: flink doorwandelen telt al! 3 keer in de week intensiever sporten is al een prachtige prestatie.


En maak het ook niet te gek. Als ik iets geleerd heb de laatste jaren is dat je lijf langzaam aan inspanning moet wennen. Hoe ouder je bent, hoe langzamer dat gaat trouwens. Een paar vervelende blessures hebben me dat fijntjes duidelijk gemaakt. Het belangrijkste is dat je er blij van wordt. Dat betekent niet dat elke training leuk is: voor mij betekent het vooral dat ik aan het einde van elke week of maand met een tevreden gevoel terug kijk op wat ik gedaan heb. Dus vertel eens: welke nieuwe mogelijkheid heb jij gevonden om te sporten?

Recente blogposts

Alles weergeven