• Erleyne Brookman

Waarom jezelf zijn op het werk een slecht idee is

Nu we bijna allemaal thuiswerken, zien we meer van elkaar dan toen we elkaar nog op kantoor tegenkwamen. Alle Zoom-achtergrondjes ten spijt, bij de meeste mensen kijk ik tijdens het videobellen gewoon de woon- of studeerkamer in. Ik heb al huisdieren - vooral katten -, kinderen en partners leren kennen. Bij 1 collega was ik zelfs getuige van hoe hij zijn lunch klaar maakte en vervolgens op at. En laten we het maar niet hebben over de vrijheid die we nemen in onze kledingkeuze. Guilty as charged, ik heb ook wat calls in mijn trainingsjack gedaan. We zijn allemaal lekker onszelf en dat werkt bevrijdend. Of zit er stiekem meer achter?





Vertel jij je collega's wat je op de wc doet?


Waarschijnlijk niet. En dat moet je ook vooral niet doen. Dat hoef ik je ook niet te vertellen, dat snap je zelf wel. Jezelf zijn, op het werk of ergens anders, betekent niet dat je altijd alles van jezelf laat zien. Dat doe je thuis ook niet. Of vertel jij altijd alle gedachten die in je hoofd opspringen aan je partner? Of aan je kinderen? Nu we de 5de week thuiszitten in quarantaine waarschijnlijk niet. Omdat je het nog een tijdje met elkaar moet uithouden. Het niet helpend is. Of gewoon niet geschikt voor je 'publiek.'


Het voorbeeld van je wc-gedrag maakt dat heel duidelijk. Dus als je het hebt over jezelf zijn, waar heb je het dan eigenlijk over? In een podcast van Adam Grant wordt dat heel duidelijk uitgelegd.


Jezelf zijn: 3 soorten authenticiteit


Adam Grant onderscheidt 3 soorten authenticiteit: emotionele kwetsbaarheid tonen, de waarheid spreken en je non-conform gedragen. Voor alle 3 geldt dat ze je niet altijd ondersteunen in je loopbaan. Verkeerd gebruik van authenticiteit kan je carrière zelfs enorm schaden.


Emotionele kwetsbaarheid tonen accepteren we alleen als je collega's, medewerkers of leidinggevenden je al als competent beschouwen. Als je je loyaliteit en waarde voor de organisatie bewezen hebt. De waarheid spreken werkt alleen versterkend als je dat doet met empathie. Of in andere woorden: jezelf zijn mag geen excuus worden om jezelf asociaal te gedragen en anderen te kwetsen. Hierbij gelden waarschijnlijk verschillen in acceptatie tussen mannen en vrouwen.


Dit behandelt Adam Grant niet in zijn podcast, maar uit ander onderzoek blijkt dat het tonen van emotionele kwetsbaarheid soms beter geaccepteerd wordt van vrouwen. Aan de andere kant worden zij minder snel als competent ervaren. Voer voor nieuwe blogs, maar niet waar ik het nu over wil hebben.


Gedraag jij je volgens de normen en waarden?


Als vrouw ben je in veel zakelijke omgevingen in de minderheid. Dat betekent dat de waarden en normen in teams, organisaties en bijeenkomsten meestal bepaald worden door mannen. Je hebt steeds de keuze: pas ik me aan of ga ik tegen zaken in? Wat kost het me om me aan te passen? Dit past bij de 3e vorm van authenticiteit: je non-conform gedragen.


Jezelf altijd aanpassen aan de normen en waarden van de ander leidt onvermijdelijk tot een burn-out. Hoewel mensen om je heen in zo'n situatie je misschien aanmoedigen om jezelf te blijven, is het goed om je af te vragen of ze wel jouw echte zelf bedoelen. Of willen ze graag dat je je gedraagt naar het beeld dat ze van je hebben. Je mag best jezelf zijn als vrouw, als je maar wel je nagels lakt. Of een rok draagt (uit mijn eigen praktijk!). Of altijd de koffie inschenkt voor de hele vergadering. Bedenk of je je non-conform mag gedragen op basis van het beeld dat anderen van jouw minderheid hebben of dat je zelf een keuze hebt.





Wees je bewust van de rebel in jezelf


Jezelf helemaal niet aanpassen heeft ook risico's. Jezelf niet aanpassen voedt het beeld dat je een rebel bent. En dat is extra gevaarlijk als je bij een minderheid hoort, zoals een vrouw in een mannenwereld. Dat mes snijdt aan 2 kanten. Doordat je anders bent, kijkt de meerderheid met argwaan naar je. Niet vanuit bewust wantrouwen, meer vanuit onzekerheid of alles wel hetzelfde kan blijven. Aan de andere kant kijk jij anders naar de werkelijkheid dan de meeste mensen waar je mee werkt. Dat zorgt ervoor dat jij andere kansen en problemen ziet. Dat is de kracht van diversiteit. Maar dat werkt alleen als je anderen met je mee kan laten kijken.


In je eentje strijden voor kansen of tegen problemen die anderen niet zien is ontzettend frustrerend. Een spelletje 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet' , maar dan staat misschien de toekomst van jullie bedrijf op het spel. Ik ben hier heel vaak tegenaan gelopen. Ik zag een enorme bedreiging of kans. Dat vertelde ik aan de mensen om me heen. Zij zagen het niet. Dus ging ik het steeds vaker vertellen en steeds harder schreeuwen. Het resultaat: ik werd steeds kwader. Die anderen zagen nog steeds niet wat ik zag. En vervolgens was ik mijn geloofwaardigheid kwijt. Zelfs als uiteindelijk bleek dat ik gelijk had. Het heeft me zelfs eens een baan gekost. Zonde, voor mezelf, maar ook voor die organisatie.


Gelijk hebben en gelijk krijgen: wat je wel kan doen


Hoe moet het dan? We willen meer diversiteit in onze organisaties, omdat we meerdere invalshoeken willen. Omdat diversiteit leidt tot meer creativiteit, meer oplossingen, een andere blik op de uitdagingen. Daar heeft helemaal niemand iets aan als dat niet wordt geaccepteerd. Daar kan je de organisatie of de leiding de schuld van geven. Trust me, daar heb je alleen jezelf mee. Je kan ook bedenken hoe je jouw standpunten, problemen en oplossingen wel onder de aandacht krijgt.


3 simpele tips om dat te bereiken en die ik met vallen en opstaan leerde:


1. Laat altijd zien wat jouw waarde is voor de organisatie: hier geldt hetzelfde als bij de acceptatie van emotionele kwetsbaarheid. Zaken worden pas geaccepteerd als mensen je vertrouwen. Laat zien dat je loyaal bent en dat je je eigen werk goed doet. Vanuit die positie krijg je veel meer draagvlak voor je afwijkende ideeën.


2. Vertaal wat je wil zeggen naar de doelen van je organisatie: of het nu in centimeter-dikke rapporten is vastgelegd of het veel meer informeel gebeurt: elke organisatie heeft specifieke doelen. Als je kan laten zien hoe jouw ideeën bijdragen aan die doelen, worden ze enthousiaster ontvangen. Maak duidelijk dat een nieuwe weg inslaan uiteindelijk leidt tot dezelfde bestemming. En probeer jouw ideeën op die manier te formuleren.


3. Noem jezelf geen rebel, maar een probleemoplosser. Ook als anderen die problemen niet ervaren of zien. Ik heb lang rondgelopen met mijn zelfgekozen geuzentitel 'rebel'. Dat paste bij sommige banen, waar ik - met steun van de top - speciaal daarvoor was aangenomen. In de meeste organisaties is dat vanuit een 'normale' functie niet zo makkelijk. In plaats van over jezelf te denken als iemand die tegen de stroom in zwemt, kan je ook over jezelf denken als iemand die problemen en/of oplossingen net iets eerder ziet. Dus met de stroom mee, maar je kijkt net de andere kant op.


Helemaal jezelf zijn op het werk: dat is gewoon niet mogelijk. Dicht bij jezelf blijven wel. En bewust de beste dingen van jezelf inzetten om je doelen te bereiken. Dat klinkt al een stuk praktischer. In hoeverre ben jij jezelf op je werk?


75 keer bekeken
 
 

©2020 door She Moves Mountains.